Informacje ogólne i dobre praktyki
Informacje podane poniżej stanowią przegląd kluczowych funkcjonalności i zasad funkcjonowania strony Vinted. Jeśli chcesz zrozumieć swoje prawa i obowiązki związane z korzystaniem z witryny Vinted, prosimy o zapoznanie się z naszym Regulaminem za pośrednictwem tego linku. Jeśli szukasz informacji na temat tego, jak postępujemy z twoimi danymi osobowymi, oraz swoich praw w tym zakresie, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
KIM JESTEŚMY?
Jesteśmy Vinted UAB, spółką zarejestrowaną w Republice Litewskiej. Mieścimy się przy ul. Švitrigailos 13, LT-03228 Wilno, Republika Litewska. W przypadku dalszych pytań dotyczących informacji podanych poniżej prosimy o kontakt na adres legal@vinted.pl. Jeśli chcesz złożyć na nas skargę po dokonaniu zakupu na naszej platformie, możesz również skorzystać z tej platformy rozwiązywania sporów utworzonej przez Komisję Europejską.
CZYM JEST VINTED?
Vinted to internetowa platforma handlowa, za pośrednictwem której użytkownicy mogą sprzedawać lub kupować określone przedmioty z innymi użytkownikami. Vinted nie sprzedaje ani nie kupuje przedmiotów prezentowanych na stronie i nie jest stroną żadnej transakcji pomiędzy użytkownikami. Nasza usługa Ochrony Kupującego jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego przez użytkowników za pomocą przycisku "Kup teraz" i obejmuje politykę zwrotu pieniędzy na określonych warunkach, wsparcie klienta oraz bezpieczne płatności za pośrednictwem naszego zintegrowanego systemu płatności.
Średnia miesięczna liczba aktywnych odbiorców na terenie Unii Europejskiej korzystających z naszych połączonych platform handlowych w Polsce, Czechach, Szwecji, Rumunii, Finlandii, Grecji, Chorwacji, Danii oraz na Słowacji, Węgrzech i Litwie w dniu 31.07.2024 wynosiła 8.8 mln. Wartość ta została obliczona jako średnia za okres sześciu miesięcy poprzedzających wskazaną datę zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/2065 (w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych).
Należy pamiętać, że podana liczba jest szacunkowa i obliczona na podstawie aktualnie dostępnych dla Vinted danych. Jej podanie jest wymagane na mocy unijnego aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA), a jej wartość może znacznie odbiegać od wskaźników dotyczących liczby użytkowników podawanych w innych kontekstach (w szczególności w komunikatach marketingowych oraz finansowych, a także oświadczeniach i dokumentach prasowych). Nie jest ona przeznaczona do wykorzystania wykraczającego poza ten konkretny cel i może ulec zmianie, w szczególności ze względu na ograniczenia w zakresie danych, ich zmienność oraz nieodłączną niepewność.
KTO MOŻE KORZYSTAĆ Z NASZEJ STRONY?
Osoby uznawane za profesjonalnych sprzedawców nie mogą korzystać z witryny. Jedynie zarejestrowani użytkownicy (lub Użytkownicy Pro w krajach, w których dostępna jest wersja Vinted Pro), którzy ukończyli 18 lat, mogą zamieszczać ogłoszenia i przeprowadzać transakcje w witrynie.
JAKIE PRZEDMIOTY MOŻNA SPRZEDAWAĆ NA VINTED?
Staramy się, aby Vinted był przyjaznym i bezpiecznym miejscem dla jego użytkowników. Dlatego, gdy wystawiasz przedmiot na sprzedaż, musisz upewnić się, że masz prawo do handlu tym przedmiotem i że przestrzegasz Reguł Katalogu, który zawiera przegląd tego, co możesz sprzedawać, a czego nie możesz sprzedawać na naszej stronie. Poniżej znajdziesz kilka przykładów tego, co mówią o tym nasze aktualne Reguły Katalogu:
Możesz sprzedawać:
- damskie, męskie i dziecięce ubrania, obuwie i akcesoria;
- dziecięce zabawki, meble i sprzęt do opieki;
- nowe, nieotwarte kosmetyki i produkty do makijażu oraz urządzenia i przyrządy kosmetyczne;
- małe urządzenia elektroniczne i związane z nimi akcesoria, np. słuchawki, zegarki smartwatch, etui na telefon itp.;
- przedmioty do domu, takie jak tekstylia domowe, zastawy stołowe i akcesoria wnętrzarskie
- artykuły rozrywkowe, takie jak gry komputerowe, konsole i akcesoria, książki, gry, puzzle, muzyka i video;
- artykuły dla zwierząt domowych, takie jak ubranka, akcesoria, legowiska, akcesoria do podróży i zabawki.
Nie możesz sprzedawać:
- przedmiotów prawnie zakazanych lub podlegających ograniczeniom prawnym (takich jak przedmioty podrobione, przedmioty pochodzące z kradzieży, broń palna, broń biała itp.)
- przedmiotów niespełniających standardów higieny lub zagrażających bezpieczeństwu lub zdrowiu (takich jak używana bielizna, wszystkie kosmetyki, które zostały użyte lub wyjęte z oryginalnego, zamkniętego opakowania, itp.)
- wyrobów medycznych, artykułów spożywczych, wyrobów tytoniowych;
- przedmiotów, które po prostu nie są zgodne z wizją Vinted (takich jak futra zwierząt i produkty z nich wykonane, sprzęt sportowy dla dorosłych taki jak rowery, narty, deski snowboardowe, bilety na imprezy, itp.).
- przedmiotów kupowanych masowo lub zazwyczaj sprzedawanych w ramach dropshippingu jako mało wartościowe przedmioty;
- dużych ilości fabrycznie nowych przedmiotów, w tym przedmiotów z metkami;
- przedmiotów z informacją typu "można zamówić", "sprzedane", "obecnie nie ma w magazynie", "sprawdź później" itp.
Pamiętaj proszę, że powyższa lista nie jest wyczerpująca i należy ją traktować wyłącznie jako poradnik. Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z Regułami Katalogu, aby znaleźć pełny i dokładny przegląd tego, co można, a czego nie można sprzedawać na Vinted.
JAK SPRZEDAWAĆ PRZEDMIOTY NA VINTED?
Wystawienie przedmiotów na sprzedaż w Vinted jest bezpłatne. Aby umieścić przedmiot w Katalogu, sprzedający musi przestrzegać wszystkich Reguł Katalogu. Kiedy wystawiasz przedmiot w Katalogu, musisz wypełnić kwestionariusz, który obejmuje wybór kategorii, która najdokładniej odzwierciedla przedmiot, oraz przesłanie co najmniej jednego zdjęcia przedmiotu w dobrej jakości.
Nie możesz używać zdjęć znalezionych w Internecie i/lub zdjęć podobnego przedmiotu. Opis i zdjęcia przedmiotu muszą odzwierciedlać rzeczywistą jakość i wygląd zewnętrzny przedmiotu, jak również wszelkie wady, usterki i zmiany mające wpływ na przedmiot.
W JAKI SPOSÓB PRZEDMIOTY SĄ POZYCJONOWANE NA VINTED?
VINTED korzysta z systemów rekomendacji w celu proponowania użytkownikom oraz gościom informacji zawartych na stronie i decydowania o kolejności takich informacji. Dotyczy to rankingu wyników wyszukiwania przeprowadzonego przez użytkownika oraz innych przypadków, w których określana jest kolejność lub pozycjonowanie informacji wyświetlanych użytkownikowi oglądającemu treści w witrynie. Więcej informacji na temat systemów rekomendacji można znaleźć tutaj.
Sprzedający mogą poprawić widoczność swoich przedmiotów, decydując się na następujące płatne usługi, które również wpływają na sposób sortowania przedmiotów w wynikach:
- Podbijanie Wystawionych Przedmiotów
Wybrane przez sprzedającego przedmioty mogą być lepiej widoczne w wynikach z przedmiotami, w aktualnościach oraz w wynikach wyszukiwania w Katalogu innych użytkowników. Więcej informacji na temat podbijania wystawionych przedmiotów znajdziesz tutaj.
- Sugerowane Oferty.
Przedmioty wystawione przez sprzedającego w witrynie mogą być promowane w wyróżnionej sekcji w aktualnościach innych użytkowników i w ich wynikach wyszukiwania w Katalogu w oparciu o preferencje tych użytkowników, filtry Katalogu oraz przedmioty z największą liczbą polubień. Więcej informacji o naszej funkcji Sugerowane Oferty znajdziesz tutaj.
W JAKI SPOSÓB KUPUJĄCY MOŻE ZAPŁACIĆ ZA PRZEDMIOT?
Na Vinted możesz płacić za pomocą kart kredytowych, kart debetowych lub innych metod płatności oferowanych na stronie.
CZY VINTED JEST DARMOWE?
Dla sprzedających
Na Vinted wystawianie przedmiotów na sprzedaż jest bezpłatne. Jednak nasze dodatkowe usługi dla sprzedających, takie jak wspomniane wyżej Podbijanie Przedmiotów i Sugerowane Oferty są usługami płatnymi.
Dla kupujących
Do każdej transakcji dokonanej za pomocą przycisku "Kup teraz" stosowana jest odpłatnie Ochrona Kupującego. Na opłatę za zastosowanie Ochrony Kupującego składają się:
- Stała kwota w wysokości 2,90 zł; oraz
- 5% ceny przedmiotu (z uwzględnieniem podatku od towarów i usług ("VAT") nałożonego na cenę przedmiotu). Całkowita opłata za ochronę kupującego obejmuje już podatek od towarów i usług ("VAT").
Dla twojego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa transakcji zachęcamy do finalizowania transakcji za pomocą przycisku "Kup teraz" i nie dokonywania żadnych transakcji poza witryną. Zakupy dokonywane bez użycia przycisku "Kup teraz" dokonywane są na twoje własne ryzyko i w związku z takimi transakcjami nie będziemy oferować żadnych usług objętych Ochroną Kupującego.
Dodatkowo w przypadku wybranych przedmiotów kupujący mogą zdecydować się na wykupienie dodatkowej usługi Weryfikacji Przedmiotów, której celem jest sprawdzenie autentyczności wybranych artykułów luksusowych. Więcej informacji na temat Weryfikacji Przedmiotów znajdziesz w Centrum Pomocy.
SPORY POMIĘDZY UŻYTKOWNIKAMI A VINTED
W przypadku braku porozumienia pomiędzy Vinted a użytkownikiem, Vinted zachęca użytkowników, aby w każdym przypadku najpierw skontaktowali się z Vinted w celu znalezienia polubownego rozwiązania. W związku z tym użytkownik może:
- skierować pisemną reklamację do działu obsługi klienta Vinted za pomocą formularza kontaktowego;
- Vinted dołoży wszelkich starań, aby spróbować rozwiązać reklamację użytkownika w sposób polubowny;
- użytkownik może również skorzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów, takich jak mediacja konsumencka. Komisja Europejska utworzyła platformę rozwiązywania sporów, której zadaniem jest gromadzenie ewentualnych skarg konsumenckich po dokonaniu zakupu online i przekazywanie ich do odpowiednich arbitrów krajowych. Platforma ta jest dostępna tutaj: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
OPINIE NA VINTED
Wystawienie opinii
Po zakończeniu transakcji kupujący i sprzedający mogą wystawić sobie nawzajem opinie i przyznać oceny w postaci gwiazdek. Każda opinia jest powiązana z daną transakcją, więc nie jest możliwe wystawienie opinii użytkownikowi, z którym nie dokonało się żadnej transakcji. Użytkownicy mogą wystawiać swoje opinie w następujący sposób:
- w wątku rozmowy po zakończeniu zamówienia znajdziesz przycisk "Wystaw opinię";
- następnie wybierz liczbę gwiazdek, którą chcesz przyznać, od jednej gwiazdki do pięciu gwiazdek (im niższa liczba gwiazdek, tym gorsze doświadczenie danej transakcji ta liczba wskazuje), dodaj komentarz i wyślij.
Użytkownicy mogą wystawić swoją opinię do czterech dni po zrealizowaniu zamówienia.
Edytowanie/usuwanie opinii
Możesz edytować lub usunąć swoją opinię, klikając na odpowiedni przycisk znajdujący się pod danym komentarzem.
Przechowywanie opinii
Na stronie z komentarzami użytkownika komentarze są posortowane w sposób chronologiczny (od najnowszych do najstarszych). Każda opublikowana opinia zawiera nazwę użytkownika jej autora, komentarz, ocenę w postaci gwiazdek przyznaną przez danego użytkownika, datę i godzinę zamieszczenia opinii. W przypadku, gdy opinia została wystawiona przez użytkownika, który następnie usunął swoje konto lub użytkownik, który wystawił opinię jest nieaktywny od co najmniej pięciu (5) lat, jego nazwa użytkownika nie będzie widoczna i pojawi się informacja, że treść pochodzi od użytkownika, który nie jest już aktywny. Inne informacje pozostaną opublikowane online, chyba że zostaną zgłoszone Vinted jako nieodpowiednie lub obraźliwe, a Vinted usunie je zgodnie z obowiązującym prawem oraz Regulaminem lub zostaną usunięte przez autora danej opinii.
Odpowiadanie na opinie
Użytkownik może odpowiedzieć na dane opinie wystawione na jego koncie przez innych użytkowników lub przez Vinted, klikając na odpowiedni przycisk znajdujący się pod danym komentarzem.
Brak wynagrodzenia
Użytkownicy oraz Vinted nie otrzymują żadnego wynagrodzenia w zamian za ich komentarze online.
Obliczanie średniej oceny w postaci gwiazdek
Średnia ocena w postaci gwiazdek użytkownika opiera się na średniej liczbie gwiazdek, które otrzymał ten użytkownik. Tylko opinie wystawione przez innych użytkowników lub Vinted mają wpływ na ocenę w postaci gwiazdek. Każda opinia się liczy, więc jeśli ten sam użytkownik wystawi więcej niż jedną opinię, każda z nich będzie brana pod uwagę.
Aby obliczyć średnią ocenę użytkownika w postaci gwiazdek, Vinted zaokrągla średnią ocenę w górę do najbliższej gwiazdki lub połowy gwiazdki:
- Jeśli średnia ocena jest równa lub większa niż X,75, jest ona zaokrąglana w górę do X + 1. Na przykład średnia ocena 3,75 gwiazdki zostanie zaokrąglona do 4 gwiazdek;
- Jeśli średnia ocena mieści się w przedziale od X.25 do X.75, zostaje zaokrąglona do X.5. Na przykład średnia ocena 3,26 gwiazdki zostanie zaokrąglona do 3,5 gwiazdki, podobnie jak średnia ocena 3,74 gwiazdki;
- Jeśli ocena jest niższa niż X,25, zostaje zaokrąglona do X. Na przykład średnia ocena 3,24 gwiazdki zostanie zaokrąglona do 3 gwiazdek.
CZY VINTED SPRAWDZA OPINIE?
Vinted nie sprawdza opinii użytkowników w sposób proaktywny
W sprawie dostarczania opinii użytkownicy polegają na sobie nawzajem. Vinted nie sprawdza opinii przed ich opublikowaniem przez użytkowników.
Kwestionowanie opinii
Jeśli użytkownicy nie zgadzają się z otrzymaną opinią, mogą:
- skontaktować się z innym użytkownikiem, aby dowiedzieć się, co poszło nie tak i poprosić go o zmianę opinii poprzez powrót do komentarza, który wystawił (lub który Vinted automatycznie wystawił zamiast niego) i jego edycję; lub
- wystawić komentarz pod każdą wystawioną opinią i przedstawić swój punkt widzenia. Na przykład, jeśli zdarzyło coś poza ich kontrolą, jak błąd strony trzeciej, użytkownicy nie powinni się wahać, aby to wskazać.
Nieodpowiednie komentarze
Wszelkie wystawione opinie muszą być zgodne z Regulaminem i Standardami Społeczności, w przeciwnym razie zostaną uznane za niewłaściwe lub obraźliwe. Jeśli otrzymana opinia jest nieodpowiednia lub obraźliwa, należy zgłosić ją do Vinted, klikając/dotykając ikonę ( i ) w oknie rozmowy i wybierając "Zgłoś". Następnie należy wybrać "Użytkownik dodał obraźliwy / niestosowny komentarz" i wyjaśnić sytuację. Dział obsługi klienta Vinted podejmie następnie działania w celu rozwiązania problemu, jeśli opinia nie jest zgodna z naszymi Standardami Społeczności. Jeśli dany komentarz jest nieodpowiedni lub obraźliwy, Vinted może zablokować konto jej autora w całości lub częściowo, zgodnie z Regulaminem.
Automatyczne opinie Vinted
W niektórych przypadkach Vinted wystawia automatycznie pozytywną lub negatywną opinię o transakcji. Pozytywna opinia dla sprzedającego (tylko ocena pięciogwiazdkowa, bez komentarza) pojawia się, jeśli transakcja została zakończona, a kupujący nie wystawił opinii w ciągu czterech (4) dni. Vinted wystawia pozytywne opinie tylko sprzedającym. Negatywna opinia (tylko ocena jednogwiazdkowa, bez komentarza) pojawia się, jeśli dany użytkownik ręcznie anuluje złożone już zamówienie (chyba że robi to po raz pierwszy). To samo spotyka sprzedających, jeśli nie wyślą przedmiotu na czas, a zamówienie zostanie automatycznie anulowane. Vinted wystawia negatywną opinię albo kupującemu, albo sprzedającemu (w zależności od tego, która strona anuluje transakcję).
Vinted nie usuwa automatycznych opinii. Użytkownik może wyjaśnić tę sytuację swojemu kupującemu/sprzedającemu (który nie wystawił danej opinii, ponieważ negatywna opinia została wystawiona automatycznie przez Vinted), który może zgodzić się na edycję lub usunięcie danej opinii wystawionej automatycznie przez Vinted.
PRAWA KUPUJĄCYCH
Vinted to internetowa platforma handlowa przeznaczona do transakcji przeprowadzanych między osobami prywatnymi.
Brak prawa odstąpienia
W przypadku transakcji między nieprofesjonalistami przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie przewidują obowiązku oferowania przez nieprofesjonalnego sprzedawcę prawa do odstąpienia od umowy. Niektórzy nieprofesjonalni sprzedawcy mogą jednak zdecydować się na zaoferowanie możliwości zwrotu lub wymiany rzeczy (na przykład poprzez umieszczenie wzmianki o tym w części opisowej ogłoszenia)
Poniżej znajdziesz kilka informacji na temat praw i obowiązków, które dotyczą sprzedaży prowadzonej między nieprofesjonalistami
Przepisy prawa, które mają zastosowanie do transakcji pomiędzy nieprofesjonalistami:
- Przepisy polskiego kodeksu cywilnego dotyczące prawa zobowiązań dostępne tutaj (w szczególności księga trzecia, tytuł I, III, VII oraz tytuł XI).
- Przepisy polskiego kodeksu cywilnego w zakresie umownej odpowiedzialności cywilnej dostępne są tutaj (księga trzecia, tytuł VII, dział II oraz III oraz tytuł XI, dział II).
Gwarancje prawne
Przy sprzedaży obowiązują dwie gwarancje prawne: rękojmia oraz gwarancja dotycząca wad ukrytych (o ile nie zostały one wyłączone lub uchylone przez sprzedającego).
Rękojmia: ma zastosowanie zgodnie z artykułem 556 polskiego Kodeksu cywilnego: "Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia)".
Jak również na podstawie artykułów 560 oraz 561 polskiego Kodeksu cywilnego: "Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady" oraz "Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady".
Kupujący może wybrać uprawnienie, z którego chce skorzystać (tj. złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny, odstąpić od umowy, żądać wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady). Jednak kupujący nie może odstąpić od umowy lub złożyć oświadczenia o obniżeniu ceny, jeżeli sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego rzecz wymieni albo ją naprawi, chyba że rzecz była już wymieniana lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie wymienił rzeczy na wolną od wad lub nie usunął wady.
Gwarancja dotycząca wad ukrytych: ma zastosowania zgodnie z artykułem 556(1) polskiego Kodeksu cywilnego: "Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym".
Zgodnie z tym artykułem wada ukryta jest traktowana jak każda inna wada. W związku z tym kupujący może dochodzić swoich praw zgodnie z artykułami 560 i 561 polskiego Kodeksu cywilnego (jak wspomniano powyżej), jeśli spełnione zostały przesłanki wymienione w odpowiednich przepisach i jeśli prawo nie stanowi inaczej.